V České republice existuje celkem sedm obvodních báňských úřadů. Obvodní báňské úřady vystupují zpravidla jako prvoinstanční orgán státní báňské správy a kompetence svěřené jim zákonem vykonávají ve stanovených úředních obvodech. V čele OBÚ stojí jeho předseda.
Působnost obvodních báňských úřadů je vymezena v několika právních předpisech. Základní vymezení jejich činnosti je uvedeno v § 41 zákona č. 61/1988 Sb.
Obvodní báňské úřady zejména:
-vykonávají vrchní dozor nad bezpečností práce a provozu v organizacích provádějících hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem a při nakládání s výbušninami;
-vykonávají inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti provozu u dozorovaných organizací;
-zjišťují na místě zdroje, příčiny a následky smrtelných, hromadných a těžkých úrazů a mimořádných událostí a stanoví opatření proti jejich opakování, na úseku využívání a těžby nerostných surovin;
-stanovují, mění a ruší dobývací prostory a vedou jejich evidenci;
-povolují otvírku, přípravu a dobývání výhradních ložisek;
-povolují zajištění a likvidaci hlavních důlních děl a lomů,
-povolují dobývání nevyhrazených nerostů,
-povolují zvláštní zásahy do zemské kůry (podzemní zásobníky plynů a kapalin, ukládání radioaktivních a jiných odpadů v podzemních prostorech, využívání tepelné energie zemské kůry, ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur),
-povolují zajištění a likvidaci starých důlních děl,
-vydávají osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu funkcí, zejména závodního lomu s těžbou do 500 000 t, vedoucího pracovníka, bezpečnostního technika, projektanta, revizního technika vyhrazených technických zařízení,
-povolují trhací práce,
- vydávají závazná stanoviska podle zákona č. 61/1988 Sb. a dále vydávají vjádření a stanoviska k územním a regulačním plánům,
-schvalují služební řády závodních báňských záchranných stanic,
-vykonávají správu úhrad z dobývacích prostorů a vydobytých nerostů,
-schvalují návrh na vytvoření finančních rezerv pro vypořádání důlních škod a na provedení sanace a rekultivace pozemků dotčených dobýváním výhradních ložisek a jejich čerpání,
-vedou evidenci podzemních objektů.
Další kompetence obvodních báňských úřadů vyplývají zezvláštních zákonů zakládajících věcnou a územní působnost SBS. Na základě těchto zákonů tak OBÚ např.:
-podle zákona č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů, povolují provoz úložného místa, změny jeho provozu a ukončení jeho provozu, schvalují plán pro nakládání s těžebními odpady, schvalují návrh na vytvoření rezervy finančních prostředků, zařazují úložná místa do kategorií, rozhodují o umístění úložného místa v dobývacím prostoru, nejde-li o odkaliště, povolují stavbu úložného místa, nejde-li o odkaliště, a povolují čerpání rezervy finančních prostředků,
-vykonávají dozor nad plněním povinností stanovených zákonem č. 83/2013 Sb., o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití, ukládají opatření k nápravě nedostatků týkajících se plnění povinností podle tohoto zákona, vedou řízení o přestupcích a uchovávají shromážděné a předané údaje ze systému pro sledování výbušnin,
vykonávají kontrolu dodržování některých povinností podle zákona o prekurzorech výbušnin.